Küszíváson

01 Nem könnyű a balatoni parti pergető horgász élete, abban az esetben, ha a partközelben nagyobb számban előforduló csuka, balin és sügér mellett a fogassüllő a hőn áhított hal. Fogassüllő megfogására az őszi időszakban mólók köré gyűlő nagyszámú szélhajtó küsz felhők alatt illetve a snecik ívási időszakában az éjszakai, és a hajnali órákban van a legnagyobb esélyünk. Én az utóbbi lehetőséget próbáltam kihasználni már a tavalyi évben is, már amennyire időm engedte.  Sajnos akkor még csak kapásig jutottam. Hét ütésem volt éjszaka kétrészes woblerre, de vagy a csali túl nagy mivolta, vagy a rutintalanság, esetleg az odakapó süllők mérete miatt ez akkor még nem jött össze. Az éjszakai vihar után a kitartásom akkor egy más fajta sikert hozott. A vihar után megjelenő balincsapatból, akkor kilenc darabot sikerült átvernem.

Az idei szezon nagyon jól indult a számomra, de a halak az idő elteltével valahogy kezdtek elpártolni mellőlem. A balinok teljes mértékben elkerültek, a kifogott csukák mérete és száma egyre kisebb és kevesebb lett, egyedül az vigasztalt, hogy gumihallal végre sikerült pár jobb sügéret a jigfej horgára kerítenem.

Relax kopytora érkezett

Aztán június elején jöttek a hírek mindenfelől a küszíváson fogott szebbnél szebb süllőkről, balinokról. Úgy döntöttem, hogy megpróbálkozom tavalyi sikertelenségem helyszínével, a tihanyi gödrössel. Éjjel fél háromkor érkeztem a tópartra, de a gödrösön szomorú kép fogadott, a víz hullámzott kishalaknak, rablásoknak nyoma sincsen. Fel nem adtam a dolgot, így átmentem a hajóállomáshoz, ahol a külső íven fantasztikus látvány fogadott! Ennyi ívó kishalat talán még életemben nem láttam egy helyen, de ami a lényeg: eszméletlen mennyiségű rablóhal volt jelen a helyszínen. Az angolnák cuppogtak, a süllők raboltak, a balinok meg sokszor a lábamig rontottak ki a kövek között. Néha egy-két buffanó hang is felsejlett a távolból, ami harcsák jelenlétére hívta fel a figyelmet. Egymás után váltogattam a jónak vélt hét és kilenc centis egy és kétrészes éjszakai wobblereket, de sajnos csak pár kisebb ütésig jutottam. Kedvemet nem szegte a dolog, az annál inkább, amikor egy horgász a kishalfogóhálót tőlem talán tíz méterre a vízbe hajította. Majd elkezdett wobblerrel dobálni. Nem sokáig tette mindezt, mert elmondása szerint az utóbbi tíz napban egyet sem tudott fogni, inkább ment mártogatni a mély vízre süllőre, kövesre. Mivel nem jött össze a kapás, így gondoltam pihentetem a pályát és megnézem, mit csinál az öreg. Negatív meglepetésként sorra fűzte bilincsre a köveseket, pedig a Balatonon, akkor még tartott a tilalom. Hiába szóltam neki, még neki állt feljebb. Nem értette, hogy miért kell eltérni az országos horgászrendtől és még ő tartott etikátlannak, amikor 10 méterrel mellette nekiálltam horgászni. Elkezdtem gumihalazni, hátha lefogok előle párat, így azokat megmenthetem. Sikerült is hármat fognom, de a kishalas mártogatás sokkal eredményesebbnek bizonyult, sorra vette ki a halakat, így visszatértem a balinokhoz.

Neki is a kopyto kellet

Mivel már felkelt a nap, így elővettem a már jól bevált felszín közeli balinos wobblereimet, a forgókapocs karabinerébe egy salmo thrill került. Dobtam és már láttam is a burványt, halam a beeső wobblert verte le. Keményen küzdött a balin, de pár perc huzavona után sikerült nyakon csípnem.

Beeső thrillre

Ezután tovább folytattam a pergetést, a balinok sokszor a lábam alatt fröcsögve támadták a kishal csapatokat, de csak nem tudtam őket horogvégre csalni. Kicsit pihentettem megint a helyet, hátha megzavartam őket, így legalább volt időm a reggelim elköltésére. Miután végeztem a tavaly már többször bizonyított rapala flat rapra esett a választásom, amit nem bántam meg. Első dobás után, húzott wobblerre ütést kaptam, egy kettes forma balin volt a tettes.

Flat rapra

Miután a halat lefényképeztem és visszahelyeztem, már dobtam is a következőt, már teljesen partközelben volt a műanyag halam, amikor robbant a víz a lábam alatt és felsírt a kis 2000-es orsóm fékje. Hihetetlen akció volt alig másfél méterre a lábamtól.

A lábam alól

Érdekessége volt a dolognak, ami egyébként mindkét mellékelt képen jól látszik, hogy szemből kebelezte be a műcsalimat. Ilyet eddig csak képen láttam.

Szemből kapta el

A rablások nem csillapodtak, így a horogszabadítás és a hal visszahelyezése után újra dobtam. Éreztem, hogy jó helyen vezetem a csalimat, amit a kövezéssel szinte párhuzamosan dobtam el és amikor 4-5 méterre lehetett tőlem elemi erejű rávágást kaptam. Az orsó fékje úgy nyüszített, azt hittem abba sem akarja hagyni. Éreztem, hogy jó hal van a horgon, így kértem egy merítőt a mellettem nem messze pontyozó férfitól. De valami nem stimmelt, a jó súly ellenére nagyon furcsán mozgott a halam. Pár perc küzdelem után kiderült, hogy a balin szemből alulról támadta a csalit és elvétette azt, ezért a hátsó horog a homlokába, az alsó pedig a feje mögötti részbe akadt. A sikeres szákolás után a horgász készített a balinról és rólam egy képet, majd meglepve vette tudomásul, hogy ezt a halat is eleresztem.

Elvétette, de mégis az enyém lett

Érdekes volt a hal, mert bár az eddigi leghosszabb balinom volt a súlya nem volt túl nagy, látszott hogy az ívási ceremónia után még nem szedte össze teljesen magát. Ősszel a hal bőven meghaladta volna a 4 kilót, de így is közel hármas lehetett.

Viszlát ősszel

Három ilyen szép balin egymás utáni dobásból nem semmi ajándék volt a Balatontól, ha már a süllő nem is jött össze. Mivel a rablások abbamaradtak ezen a részen, így új hely után néztem, ahol nem kis meglepetésemre második dobásra a gyorsan húzott flat rapot egy csuka támadta be.

Meglepetés csuka

Mivel a szél megerősödni látszott és a hullámok egyre csak nőttek, ezért kénytelen voltam új hely után nézni, amit nem is bántam meg, mivel kedvenc támolygómmal sikerült egy szép mintázatú csukaifjoncot villantó végre kerítenem.

A jó öreg siluro

A süllő megint nem jött össze ezért másnap már éjjel egykor újult erővel támadtam, de ekkor már nem egyedül. Barátom is eljött, akit elkísért barátnője és mint később kiderült nem hiába. A kishalak jelen voltak, a rablások nem voltak olyan intenzívek, mint az előző napon. Dobáltunk rendületlenül, de nem akart jönni a várva várt siker, mígnem ahogy keresgéltem a dobozomban megakadt a szemem, a salmo fanatic fedőnevű kétrészes csaliján. A kis wobbler végre megtörte a jeget, megfogtam első balatoni pergetett süllőmet, még ha a mérete nem is volt egetverő.

Az első

Később is váltogattam a wobblereket, ahogy barátom is, nekem további három süllőt és egy kövest hozott a fanatic, neki shad rappel és spro fat cranckel sikerült fognia egyet-egyet. Emellett volt egy komolyabb süllője, de az leverte magát a horogról.

Legszebb süllőm

A következő dobás viszont egy igen jól küzdő gyönyörű nagy balint hozott a számára, amivel igen csak meg kellett harcolnia mire partra került. A balin hossza 65 centiméter súlya 3,15 kilogramm volt.

Spro fat cranckre

Tengeralattjáró szemből

Ahogy a képről is jól kivehető a horgász öröme határtalan volt abban a pillanatban, amikor kezében fogta a hőn áhított ragadozót. Ahogy elindult a nap felfelé, úgy vették át a balinok a süllőktől a terepet. Laci nagy balinja még sötétben érkezett, az én utolsó süllőm pedig már pirkadatkor. Gyönyörű színekben pompázott a horizont.

Ehhez nem kellenek szavak

Mivel a balinok egyre csak sorjázták a partmelletti kishal csapatokat, így figyelmünk nem lankadhatott. A falt rap ismét szerencsét hozott egy kettes forma ragadozó őn képében.

Fényképész vagy horgász?

Jól akadt

Mindjárt kint van

Gyönyörű

Mehet

Gyorsan húzott flat rapra ismételten ütésem volt, a bevágás pillanatában Laci lábánál is rablást észleltem, a támadó a wobblert kapta el és tépte befelé azt elég rendesen. Nekem egy sügér volt a tettes, Lacinak pedig a képen is látható jó kettes balin.

Láb alól érkezett

Barátomnak ennyi elég is volt, így nem sokára hazamentek. A szél és a hullámzás felerősödött, de én nem adtam fel, volt még időm munka előtt. Ismét akasztottam, de pár másodperc után lemaradt. Ezután a közel 60 centiméteres hullámzásban akasztottam egy hármas körüli csukát, ami kinyitotta fejrázásával a karabineremet és távozott az utolsó flat rap-emmel. Ekkor ezt kisebb tragédiaként fogtam fel, de azóta a szemétbe hajítottam ezt a típusú forgót és csak remélni tudom, hogy halam túlélte az esetet. Ezután hit nélkül dobtam még egy párat, beeső x-rap-re volt is egy ütésem, de nem lett meg, így elindultam, hiszen dolgozni kellett mennem.

A helyszín

A történetnek még nincs itt a vége, bár az összevissza fújó szél kinyomta a küszök nagy részét a part menti sávból, de azért még ott voltak a közelben. Laci újra próbálkozott pénteken. Eredmény a következő meglepetés hal lett.

„Vér dévér!”

Én a hétfőt céloztam meg újra, sajnos a szél nem csillapodott így az éjszaka eseménytelenül telt. Hajnalban aztán a kő végen koncentrálódó kishalakra megjelent néhány ragadozó őn, amik közül az egyik sikerült gyorsan húzott thrillel becsapnom, húzott is rendesen, de sajnos a felszerelés megkönnyebbült, így halam kereket oldott. Nem akart a fényképezőgépem elé kerülni! Sajnos ennek a napnak is volt negatív szenzációja. Német horgászok csukáztak kishallal a külső íven. Kettőt fogtak két sügér és egy angolna kíséretében. Ez még nem is lenne gond, nem vagyok irigy ember, de a fogás után a halakat azonnal agyonverték és egy ruhaszatyorba a fára akasztva tárolták. A véres lé meg folyt bele a levendulaágyásba. Még a nyugat európai emberek tartják Magyarországot balkánnak?! De hagyjuk a negatívumokat. Becsülethalnak azért sikerült a következő kis kövest megfognom, immár legálisan horgászva a tilalom lejárta után.

Kopytora jött

A napfelkelte ismét szép volt!

A Tihanyi Apátság még mindig a helyén áll!

A küszök pedig ott vannak,…

…így a remény is bennem él, hogyha az időjárás újra lecsillapodik, és ha egy újabb ciklusban folytatódik az ívás, akkor foghatok még ezekből a csodálatos ragadozó halakból néhányat. Elégedetlen pedig semmiképpen nem lehetek, hiszen ebben a három napban öt különböző ragadozó, vagy ragadozásra is hajlamos hallal volt szerencsém közeli ismeretséget kötni. Bízom benne, hogy legközelebb összejön egy jobb süllő, vagy esetleg egy harcsa is.