Csatornacsukázás

K7-xrap Csatornacsukázás (2010.10.23)
Horgászbarátaim megunták, hogy az idén még egy eredményes pergetést sem tudok felmutatni, és titkon összehoztak nekem egy „Marci szűztelenítése” pergető napot. A csatorna tisztességes nevét nem tudom, de nem is fontos. Temérdek ilyen vizecske lehet kis országunkban, amire illik, hogy csak 6-10 méter széles, bőven van benne takarmányhal, és sok kisebb és közepes méretű csukát tart. A csati mindkét partja egy 30-40 centis padka volt, és utána egy határozottabb letöréssel a meder közepe meghaladta az 1 méteres mélységet. Egy ilyet látogattunk meg október 23-án.Közreműködő muzsikusok voltak: Szály kapitány nemzetközi telivér pergető, Aresius padavan (God of the Death himself), Imóca és Insulator helyi erők, és jómagam, akire a „fogatunk vele halat, ha akarja, ha nem” szerepet osztották.

Ők már ismerték a helyet, és azt mondták, hogy a Storm Wild Eye Minnow a „tiltott műcsali”, mert az itt különösen fogósnak bizonyult. Bár a dobozomban lapult vagy négy darab belőle, inkább arra használtam az alkalmat, hogy az eddig sikertelen műcsalijaimat erőltessem.A továbbiakban az egyes kipróbált és halat hozó wobblerek nálam bevált vezetését fogom leírni az eseménydús nap tapasztalatai alapján.

Kenart

K2-kena

Először egy Kenart wobblert tettem fel, amire korábban még csak kikövetésem sem volt. Ezt a darabot az indulás előtt készített Hard mono előkével együtt sikerült betépnem. Bár hozott vagy két csukát, de a hiányt nem fogom pótolni, mert nem nőtt a szívemhez. Emlékszem, hogy jutottam hozzá ehhez a darabhoz. Sokáig nézegettem a horgászboltban, tetszett is, meg nem is, kicsit csicsásnak találtam. Sokáig nem vitte el senki, csak porosodott a falon. Egyszer megfogadtam, ha egy hónap múlva is ott találom, akkor megveszem. És így is lett. Aki a csatorna partján megtalálja, remélem örülni fog neki, sok sikert hozzá…

Aresius, a „tiltott” cuccal
K1-SWEM

A Storm Wildeye Minnow 12 centis darabja egy kvázi lebegő, csörgő, jerk-elni való cucc. Ez a nagyobbik magára hagyva enyhén süllyed, bevontatni rapszódikusan ismétlődő ugratásokkal kell. Akkor és ott nagyon fogós volt, ahogy más jerk módszerre termett műcsalik, pl. a Husky Jerk és az X-Rap.

Salmo Frisky
K3-frisk

A többihez képest a Frisky-t elég sokat húzogattam, látványos akciók voltak rá. Ezt a típust nem lehet túl mélyen járatni. Mikor feltettem, a szomszédomban Aresius egy 7 centis úszó Salmo Slider-rel produkált mederközépi felszíni akciókat. Mivel és lusta voltam cserélni, azt találtam ki, hogy a Frisky lesz a én Slider-em. Az álló műcsaliba kicsiket húztam, úgy hogy csak néhány tekergést produkáljon, aztán magára hagytam. Más esetekben pici ráncigálásokkal úgy vontattam be, ahogy egy „Walk the Dog” műcsalit szoktak húzni. Mindkét módszer látványos akciókat hozott, és persze halat is.

X-Zone, az olcsó kis kínai
K4-xzone

Ilyen vertikális wobblereket, mint ez az X-Zone néha a Supermarketekben is lehet kapni 450-500 forint körüli áron. Érdemes vásárolni belőle, mert a jásztól a süllőn keresztül a csukáig mindent lehet fogni vele. Fölötte látható az az eredeti Excalibur kapocs, ami a nap végén egyszer csak kinyílt, és a csuka - szájában egy Frenetic wobbleremmel - visszaesett a vízbe. Csak szegény állatot sajnálom, mert egy ideig eltart majd, míg sikerül megszabadulnia a horogtól. „Nagyon rágja a kroki”, volt olyan, hogy a part mellett a beesőt kapta el a csuka. Egy-két hal után észrevettem, hogy az egyik hármas horga kicsit kihajlott, de mivel a dobozban hasonló méretű horgom nem volt, a két saját horga helyett egy darab kicsit nagyobbat tettem fel a hátsó karikára. Volt olyan dobás. Hogy kétszer egymás után rákoppintott a csuka, de nem akadt meg. Pedig visszagondolva, az összes csuka, amit ezzel fogtam, mind a hasi horgon vesztett rajta. A sikernek annyi titka lett volna, hogy az egyetlen nagyobb horgot a hasi karikába kellett volna akasztani. Erről a műcsaliról elmondható, hogy a megállított tekeréskor, süllyedve, magától is rezonál a lassan áramló vízben is. Én váltakozó sebességgel húzom, néha megállva a bevontatással, hagyom süllyedni. A fejét erősen leszegve jön.

Szály kapitány és a Fladen
(kicsit Yo-Zuri Minnow utánzatnak tűnik)
K5-flad

Szály kapitány sem volt a tesztelés ellen, egy olcsóbb wobblert avatott fel egy szebbecske csukával. Hiába, mindig is mondtam én, hogy az igazi tudomány nem a cuccban van, hanem a horgászban. (Ezzel a nyálas futammal tartoztam a fickónak, hehe.)

Gyöngyház színű Storm Thunder Stick 12 cm
K6-thund

Ahelyett, hogy feltettem volna a magamét, Aresius mellé szegődtem egy próba erejéig. Nekem épp egy csicsás csukamintájú Shad Rap utánzat Robinson wobbler volt fenn, amit eredetileg a fővárosi Dunára vettem éjszakai jászozásra. Bár a csörgése egész finom, az a hátránya, hogy koránt sem megy olyan mélyre, mint a hasonló Rapalák. Egy-két dobás erejéig cseréltünk, és mindketten fogtunk a másik szerszámával halat, én a szélvízből, Aresius mederközépről. A 12 centis Thunder Stick (vagy tündér-sztikk) három darab vörös VMC barbarian drillinggel szerelt. A képen látszik, hogy egy átlagos csuka, fárasztás közben rendesen el tudja intézni magát vele. Talán érdemes lenne a középső horgot levenni róla, a maradék kettő még simán megfogja a halat. Ez a kép egy kicsit elszomorít, de a tanulság kedvéért, és elrettentő példaként közre adom. Aresiustól tanultam, hogy a tündért úgy kell mozgásba hozni, hogy egy hosszabb húzással lemeríteni, aztán megállítani, és hagyni, hogy újból feljöjjön a víztetőre. Ezt kell ismételgetni úgy, hogy a felúszott wobblert egy kis ideig magára hagyjuk, hadd pihenjen, aztán újból az előző mozdulatsort ismételgetjük. Ezt egy 9 centis tündérrel próbáltam, és az előző néhány sikertelen dobás után ezzel a módszerrel első dobásra halat fogtam. Nem volt ez egy hosszadalmas teszt, lehet, hogy a folyamatos húzás is adott volna halat…

RAPALA X-Rap
K7-xrap

Az X-Rap jól dobható, szemet gyönyörködtető kivitelezésű wobbler. Kicsiket belerántva érdekes mozgást produkál. Leszegi a fejét, kissé lefelé tör, közben vibrál. Ha megáll, akkor szépen visszaáll vízszintbe, mint a Husky Jerk. Nagyon jól adta a halat. Általában megállításkor kapta be a csuka, abban a fázisban, mikor visszaáll vízszintbe.

Eddig tartott a wobblerek bemutatása. Fogtam még halat fehér testű, bíbor flitteres farkú tviszterrel is, sőt Aresius orosz módira ferdén levágott végű sárgarépával (SIC!) jerk-elgetve is! Így a végén elárulom, hogy szinte mindennel fogtunk, amit a vízbe dobtunk. Épp emiatt minden, amit fennebb leírtam, talán nem is áll, talán csak itt és most…

Végezetül pár kép, amivel igyekszem visszaadni a nap hangulatát.

Saját pofalemezem és egy Salmo Jointed Pike
Ezzel nem fogtam, így aztán bekaptam én.
K8-face

Tipikus ágas-bogas csatornapart
Part

Insulator cserkel
cserkel

Szály kapitány és Insulator a páros fárasztás után
I-szaly

Ez a kép közvetlen az után készült, hogy Insulator azt mondta: „Menjünk arrébb, nincs itt hal!” Ezt követően, nagyjából 3 másodperccel az elhangzottak után akasztottam egy csukagyereket, és mire az kézbe került, a két lovag már párban fárasztott. Insulátor csukája egy sügérmintás RAPALA X-Rap Shallw Shad-ra csábult el, Szály pedig a Husky Jerk-kel volt eredményes, bár ez itt nem látszik.

A nap végére fényes eredmény született. Szály kapitány és Aresius 30 fölött fogtak, én kevéssel 20 darab alatt végeztem. Persze bizonyítvány-magyarázásnak tűnik, de én nem vagyok egy mennyiség orientált horgász, és ezt a napot arra szántam, hogy korábban nem használt, vagy eddig eredménytelen wobblereket próbáljak sikerre vinni.