Szavinja-Dreta

00 Szavinja-Dreta

Szlovéniában egymást érik a kristálytiszta hegyi patakok és folyók, melyek messze földről idevonzzák a legyes horgászokat. Ha valaki felmegy a közösségi videó megosztókra, láthat spanyol, dán, svéd és akár amerikaiak által készített videókat hatalmas pérekről, sebesekről, szivárványosokról és dunai galócákról. A helyi horgászegyesületek tudják, hogy mi van a kezükben és minden eszközt meg is ragadnak, hogy ezt az értéket megőrizzék és gazdaságilag kiaknázzák.

A Szavinja folyó Budapesttől kicsit több mint 400 km-re található, de mivel szinte végig autópályán haladhatunk így kevesebb, mint 4 óra alatt a vízen lehetünk. Az első 5 revír alsó határa Letus község közúti hídja, melyen két egyesület osztozik. Az első 1-3 revir az RD LJUBNO kezelésében van, a napijegy 50 eur míg a háromnapi pecáért már csak 130 eur-t kell leperkálnunk. A 4-5. revir a RD MOZIRJE egyesület kezelésében található, s ehhez a területhez tartozik a Dreta patak (talán még a Zagyvánknál is nagyobb) is. Cath and release napijegyet már 30 euróért is vehetünk, s a 3 napért pedig 80 eurót kell fizetni. Ezt megtehetjük online is itt (a napijegy jó a Dretára és a Szavinja 4-5-re), csak ki kell nyomtatni és jól eltenni. A ljubnoi szakaszokra sok helyen lehet jegyet venni, mi a szállásunkon vettük meg ( hatalmas apartmant 60 eurért s a szállással együtt fizettük). A szlovénok nagyon vigyáznak a vizeikre ezért naponta többször is belefuthatunk ellenőrzésbe, mert itt a tagoknak is joguk van udvariasan elkérni a napijegyedet, s a jogosulatlan horgászat hatalmas büntetéssel jár.

Dreta

Egy áprilisi napon eljött az idő, hogy végre horgásszak a Szavinján, amiről a hazai legyes fórumokon ódákat zengnek. Budapestről őszintén szólva nem vágtam volna bele egyedül, azonban a családunk Zalaegerszegen töltötte a hétvégét ezért onnan már csak 2 óra 15 perc az út. A jegyemet már pénteken megvettem, de nem nyomtattam ki, így a mozirjei érkezésem után az első utam az egyesülethez vezetett ahol kaptam ervényes jegyet (szóval mindenki nyomtasson, ha korán akar kezdeni). Az egyesületnél elmondták, hogy a szombati nap ellenére tervezett mederrendezés lesz a Savinján, így jobb lehet a Dreta ( a szemerkélő eső sem zavarja be a vizet). A felkészülés során nagy segítség volt a Google maps street view szolgáltatása, mert itt Ausztriával, ellentétben meg lehet nézni a fontos pontokat (hidak, duzzasztások stb..), melyekről rövid kis itinert is írtam magamnak. A felszerelésem egy Vision Cult 10'8"-as #3-as bot volt, s az itteni szabályok miatt csak 1 db szakáll nélküli horgot rakhattam fel.

Nazarjéban a híd alatt található a Dreta torkolata, mely igen jó haltartó hely, tele van a patakra jellemző halakkal… sebes, szivárványos, pér, domolykó s még márnát is láttam. A torkolatnál néhány dobás után már meg is volt az első szivárványos, igazán remek hangulatom kerekedett.

Nekem nagyon fontos, hogy az első percekben meg legyen az első halam különben egyre csökken az önbizalmam és a kedvem ami rányomja a bélyegét a további órákra. Biztos vagyok benne, hogy hit nélkül a horgász fele annyira sem tud “teljesíteni”. Szépen jöttek sorjában az átlagos (mint később kiderült) szivárványosok és kisebb sebesek. Egy kis péren kívül nem sikerült fognom ezen a szakaszon nagyobbat, pedig biztosan ott voltak.

Mivel itt (a Shwarcza-val ellentétben) csak 1 horoggal lehet horgászni, kénytelen voltam ólom pasztát feltenni a dropper helyett. S itt jön a képbe a bizalom… Míg máshol a két legyes módszerrel vígan fogdosom a péreket, itt hiányzott a megfelelő önbizalom és hit a felszerelésben. Nem tudtam jól vezetni a nimfámat, tutira ez volt a gond… A nazirjei Dreta híd előtt még megtépett egy szebb szivárványos, most már tudom, hogy akkor ott én hibáztam.

Mivel lassan kimerítettem az összefolyás adta lehetőségeket, tovább álltam az itinerem szerinti következő helyre. A község utáni első kanyarban álltam meg, ahol gyönyörű domik és néhány márna múlatta az időt. A márnák jelenléte igencsak meglepett, nem voltam (most sem lennék) felkészülve a megfogásukra, de gondoltam fél órát igazán megér. Miután nem sikerült fognom egy darabot sem, egy domival vigasztalódtam majd tovább álltam újfent.

Közben kiderült, hogy a közel 5 éves mellesem a legérzékenyebb pontnál beázik… Áprilisban ez még korántsem olyan kellemes, így csak limitáltan tudtam a vízben garázdálkodni. Pedig a tervezett szárazlegyes délutáni pecához fontos lett volna…

A kokarjei hídnál van egy kisebb gát és néhány zúgó, de nem sikerült értékelhető halakat fognom néhány apró sebesen és szivárványoson kívül. Ellenben elért a folyékony szerves trágya bűze, mely még sokáig kísért…

Ekkor eldöntöttem, hogy elmegyek a tervezett túra végpontjáig (Otok) s majd onnan jövök folyásiránynak lefelé. Így a horgászat végére nem messzebb, hanem közelebb leszek Zalaegerszeghez. Az otoki hídnál mindenkinek kötelező próbálkoznia a nagy szivárványossal, de nem ígérhetek könnyű győzelmet (ha egyátalán).  Az itteni gazdák is bőven adtak a földnek, s a szemerkélő eső újra felerősítette a trágya “illatát”. A híd felett sikerült újra pért fognom, s rengeteg 20+-os  szivárványos jött  aktívvá téve az itt eltöltött órákat.

Következő állomás Smartno ob Dreti hídja, ami egy jó szárazlegyes pálya lett volna, ha nem fagytak volna oda a golyóim a beázás miatt. Ezt ki kellett hagynom, maradt a gát mögötti gödrök átvizsgálása. Az unalomig ismételt szivárványosok mellett sikerült egy pataki szajblingot is zsákmányolni, feltéve a koronát az aznapi horgászatra. Egyre jobban közeledett a szürkület, az eső meg csak nem akart elállni. Elindultam hazafelé, de még benéztem néhány helyre nem sajnálva az időt további felderítésre. Egy derékszögű kanyarulat nagyon csábított, itt dobáltam egy kicsit, de csalódásomra csak egy kisebb pisztráng csábult el a nimfámra (többnyire egyszerű pheasant tail nimfákat kötök disco tungsten fejjel (14-12-es méret), s péreknek 16-os zöld-arany kombó jár).

A Dreta nem egy nagy víz, s ennek megfelelően az átlag halméret 20-25cm körül alakul, ellenben sokkal aktívabbak és óvatlanabbak ennek következtében. Aki a Savinjára tervezi a horgászatát az nyugodt szívvel indulhat az útnak (hacsak nincs égzengés és földindulás), mivel 1 napra a Dreta ideális második opció a hazai domiktól már megcsömörlött legyes horgászoknak. A kezdő legyeseket pedig elkényeztetik a mohó, nagyra nőni vágyó halak. Lehet itt gyakorolni a legyezés minden formáját, talán csak a streamerek nem annyira hatékonyak.