XIII. Műlegyező Országos Bajnokság – Első forduló

00Tanár úr kérem, én készültem. De tényleg. Csak teccik tudni… bejött egy lehülés, meg erős szél támadt és a bogaraok sem jöttek elő, így aztán… Édesfiam, ülj le, egyes. Végül is egyest az szereztem, kettőt is. Ugyanis kétszer húztam az 1B szektort.

2019.04.13-án, 13 jelentkezővel indult a 13. legyes verseny. Remek előjelek. Hat fok, füvet hullámoztató viharos szél, korábban szemerkélő eső borzolta a kedélyeket. A hideg befúrta magát a ruhák alá. Mégis reggel kilenckor dideregve állt körben tucatnyi ember, fittyet hányva mindezeknek, többen sokórányi utazással a hátuk mögött.

Jes dágim

18Jes dágim

2016 Karácsonyára ajándékunk repülőjegy a családnak.. Hogy hova is? Máris megakad a beszámoló, mert PC érzékeny a téma. Szóval Izrael. Van akinek Szentföld, van akinek Palesztina, Levante, Erez, a Biblia földje, Cion, és ki tudja hányféle szóval illethető még. Zavar, de nem érdekel, hogy kinek mi a pro-kontra hozzáállása vagy érzelmei. Ennek nem lehet megfelelni  és nem is akarok. Én magam nyitott szemmel és lélekkel mentem ebbe az országba, látni, tanulni, megismerni, átélni. Ez a beszámoló is ilyen: ezernyi élmény és rácsodálkozás egy nem megszokott vidék értékeire.

Lúzer pecák

00 Lúzer pecák

Vannak olyan napok egy horgász életében, amikor az elvárások –ilyen, olyan oknál fogva- igen magasak. Rákészül az ember, vagy már olyan régen volt vízen, hogy egyszerűen a peca hiánya miatt nőnek meg a célok. Magam nem tartom egy sikerorientált pergetőnek, nekem sokszor az is elég, hogy a vízparton vagyok. Viszont egy peca előtt én is sorba veszem a lehetőségeket, sokszor érzem úgy, hogy ez lesz az a nap. Aztán lesz hal, de mégis olyan rossz szájízzel szedjük szét a botot a nap végén, mintha betlit húztunk volna. Na, ezek azok a bizonyos lúzer pecák.

Szavinja-Dreta

00 Szavinja-Dreta

Szlovéniában egymást érik a kristálytiszta hegyi patakok és folyók, melyek messze földről idevonzzák a legyes horgászokat. Ha valaki felmegy a közösségi videó megosztókra, láthat spanyol, dán, svéd és akár amerikaiak által készített videókat hatalmas pérekről, sebesekről, szivárványosokról és dunai galócákról. A helyi horgászegyesületek tudják, hogy mi van a kezükben és minden eszközt meg is ragadnak, hogy ezt az értéket megőrizzék és gazdaságilag kiaknázzák.

Hírős Komárom...

01Hírös Komárom…

Ezen a nyáron, ahogy az utóbbi években szokásunkká vált a családi nyaralás alkalmából megint egy folyó mellé vetett a sors minket. Igaz most nem olyan vadregényes tájra, mint előző évben, de azért a Duna egy városi szakaszon is Duna marad. A kavicspadok, kövezések, hídlábak, úszóstégek, és pontonok környéke pedig a városi környezet ellenére is kell, hogy halat tartson.
Egy a neten fellelhető horgászblog segédletével találtam rá a helyi erőre, aki elég otthonosan mozog ezen a szakaszon, és nem mellékesen kitűnő eredménnyel horgászik rablóhalakra az általam is preferált pergető módszerrel. Tőle próbáltam még némi információt beszerezni az internetről összebogarászott adatáradat mellé. Mondott pár jó tippet helyekkel kapcsolatban, csalik tekintetében pedig főként a szokásos folyóvízi wobblereket emlegette a nyári időszakra, és persze a hajnalt, a szürkületet és a koraestét. Megjegyezte azért, hogy az általam használt csalik között biztosan találok olyat, ami szintén eredményes lehet, hiszen ezen a szakaszon a halak nagy része nem igen ismerheti őket. Amellett, hogy beszereztem néhányat az ajánlott csalikból,(rendelkeztem jó párral ezekből a standard fahalakból, hiszen van amelyik a Balatonon is igen jól működik) főként az általam más folyókon már használt csalikban bíztam.

Nagy kalandom Északon

00 Nagy kalandom Északon – avagy: évadnyitás izgalmakkal

Jelentem, 2014. január 4-én az Ipolyon Hugyag térségében megkezdtük az idei horgász szezont.
Abszolváltam kb. nettó 80 cm csukát.
A Jóistennek van humorérzéke, mert ezt a mennyiséget három részletben kaptam meg.
A történetet az eleje előttről kezdem.

Vertikális buzerapeca a Balatonon

A csapósügér (Perca fluviatilis) a sugarasúszójú halak (Actinopterygii) osztályába a sügéralakúak (Perciformes) rendjébe és a sügérfélék (Percidae) családjába tartozó faj. Népies nevei Herman Ottó összeállításában a következők: bules, dibbancs, dóber, dubár, dúber, dúbér, fésűshal, kandró, körmöshal, parcs, persli, rappihóhér, rétidurbincs, sígér, síngér, súdér, süget, sürge, süger, szolgabíró, möshal, paris, dübér, barsling. (forrás: wikipédia)

Orsó nélkül

00Orsó nélkül

Előre is elnézést kell kérjek a semmitmondó cím miatt. A titkolódzást elkerülendően megelőlegezem, hogy a tenkarával ismerkedőknek/szemezőknek szeretnék kezdőlökést adni kis pamflettemmel. Bevezetés gyanánt – bár valószínűleg mindenki tudja – hogy Japánban fogant és csiszolódott horgászati stílus a “tenkarázás”. A kezdeti időkben bambusz botokkal (és még mindig vannak elvakultak, akik ilyesmivel nyomulnak) és ló farokszálból font zsinórokkal fogta a helyi lakosság a megélhetéshez szükséges apró, főként pisztráng-féle halakat. Azonban a megélhetés manapság szórakozássá vált, a bambuszt leváltotta a mesterségesen előállított szerves vegyületek láncaiból készített botok, a lószőrt pedig a copolymer és fluorocarbon csodák tették redundánsá.

Csodanapok, csodahelyek

00 Csodanapok, csodahelyek

Az egész úgy kezdődött, hogy átmentünk a hídon és leparkoltunk a gát mellett. Lesétáltunk a partra, felvettem a polárszemüveget és utána amit láttam, az maga volt a csoda. Hatalmas domolykók lebegtek a kövek mellett, a szemben lévő kavicspad szélén pedig hatalmas hátuszonyú balinok kergették vadul a napozó kishalakat. A Garam egy pillanat alatt varázsolt el. Aztán eltelt majd egy év…..
Ha új vízre mész, nem árt felkészülnöd a legrosszabbra. Nem egyszerű egy új folyót, tavat, csatornát feltérképezni. Mire elmondhatod magadról, hogy vannak saját, bejáratott helyeid, addigra sok-sok millió köbméter víz is lefolyhat azon a folyón. Ha viszont van egy vagy több fórumtársad, akik szívesen vállalják a kalauzolást, egyből pofonegyszerűvé válhat a halfogás. Szilárd meggyőződésem, egy-egy jó pálya a kulcsa az eredményes napoknak, a többi már megy magától, maximum darabszámban maradsz el nálad hozzáértőbb menőktől. Egy jó horgászat pedig, nem mindig a sok hal, vagy a mesés fogások miatt lesz életreszóló. Vannak olyan történések, vicces szituációk, amik miatt egy peca megkaphatja a felejthetetlen jelzőt. De van, amikor a nagy halak miatt marad emlékezetes az adott nap. Az alábbi írásban három napot mesélek el, ki-ki döntse el, melyik érdemli meg a felejthetetlen jelzőt. Megsúgom, nekem mindegyik az volt!